Του Γιάννη Μαρίνου*
Δικαιολογημένα μπορεί να αντιμετωπίσετε με δυσπιστία, ως ο άπιστος Θωμάς –ημέρα που ναι-, τη διαβεβαίωση ότι και στην Ελλάδα της παρακμής και της υπονόμευσης των προσπαθειών της ιδιωτικής επιχειρηματικής πρωτοβουλίας συντελούνται μεγάλα και ιδιαίτερα ελπιδοφόρα επιτεύγματα.
Σε μερικά από αυτά που υπέπεσαν στην αντίληψη μου θα αναφερθώ εντελώς συνοπτικά ελλείψει χώρου.
Αρχίζει από την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή που με σύμπραξη με τη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ, έθεσε προ ημερών σε λειτουργία στο Ελευθεροχώρι Δωδώνης μονάδα επεξεργασίας στερεών αποβλήτων. Με ύψος επένδυσης 53 εκατομμυρίων ευρώ, θα παράγει βιοαέριο από δημοτικά στερεά απόβλητα το οποίο θα μεταφέρεται ως ενέργεια στο δίκτυο ηλεκτρισμού της χώρας. Πρόκειται για «πράσινη ενέργεια», που σημαίνει μηδενική ρύπανση, απορροφώντας ως πρώτη ύλη σκουπίδια.
Η ενέργεια που θα παράγει θα καλύπτει τις ανάγκες 3.000 οικογενειών, δίνοντας ταυτόχρονα απασχόληση σε 200 άτομα. Πρόκειται για μια από τις αποτελεσματικές λύσεις του πανελλήνιου προβλήματος των ρυπαντικών χωματερών, τις οποίες με τόσο πάθος παχυλή άγνοια υπερασπίζονται αμαθείς τοπικές κοινότητες και αδίστακτοι πολιτικάντηδες.
Το επόμενο καλοκαίρι θα αρχίσει την κατασκευή ανάλογης μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, επενδύοντας άλλα 168 εκατομμύρια ευρώ.
• Η εν λόγω ΤΕΡΝΑ, έχοντας προ πολλού περάσει τα ελληνικά σύνορα, εξαγόρασε στο Τέξας αιολικό πάρκο ισχύος 200 MW καταβάλλοντας 310 εκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για το τέταρτο αιολικό πάρκο της στις ΗΠΑ, που ανεβάζει την συνολική ισχύ του στα 493 MW. Συνολικά η ΤΕΡΝΑ έχει εγκαταστάσεις σε Ελλάδα, ΗΠΑ και Νότια Ευρώπη συνολικής ισχύος 1.232 MW και συνεχίζει για τον επόμενο στόχο, τα 2.000 MW «πράσινης» ενέργειας.
• Με επιτυχία εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης η ναυτιλιακή εταιρία Diamond S. Shipping που διαχειρίζεται 68 σύγχρονα τάνκερ αξίας 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η εταιρία αυτή προήλθε από πρωτοβουλία της Capital Product Partners συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, της WR Ross συμφερόντων του υπουργού εμπορίου των ΗΠΑ Ross, της China Investment Corp και της Cargill. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη συγχώνευση στον ναυτιλιακό κλάδο που έχει γίνει από Έλληνα εφοπλιστή.
• Η γερμανική Fraport προχωρεί με ταχείς ρυθμούς την αναβάθμιση 14 αεροδρομίων μας. Ήδη ολοκληρώθηκαν οι σχετικές εργασίες στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Καβάλας και χανίων με στόχο έως το 2021, με την ολοκλήρωση του επενδυτικού της προγράμματος, πέραν της αναβάθμισης να έχουν τριπλασιαστεί οι εμπορικοί χώροι ξεπερνώντας τα 30.000 τ.μ.
Ως γνωστόν, η Fraport έχει εξασφαλίσει για 40 χρόνια την εκμετάλλευση 14 ελληνικών αεροδρομίων έναντι 1.234 δις. ευρώ με υποχρέωση επενδύσεων εκσυγχρονισμού και επέκτασης αξίας 330 εκατομμυρίων ευρώ.
• Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση από ιδιωτικοποιήσεις επί μνημονίων που πρόλαβε να υπογράψει η κυβέρνηση Σαμαρά και την οποία ματαίως προσπάθησε να τορπιλίσει ο Συριζαίος κ. Σπίρτζης.
Αφανείς επιδόσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην Ελλάδα και διεθνώς. Μέσω αυτών ζητείται ελπίδα καθώς μάλιστα η κυβέρνηση συρρικνώνει τις δημόσιες επενδύσεις προκειμένου να μοιράζει επικουρικά επιδόματα. Έπεται συνέχεια.
* Πρώην διευθυντής του «Οικονομικού Ταχυδρόμου», νυν αρθρογράφος στο «Βήμα της Κυριακής».