του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου
Ο κορονοϊός θα προκαλέσει νέες αναταράξεις στην παγκόσμια οικονομία, αλλά δεν αποκλείεται να είναι και η αφετηρία για εξελίξεις που θα σημαδέψουν το υπόλοιπο του 21ου αιώνα. Αυτά μας είπε διαδικτυακά ο Βέλγος καθηγητής Οικονομετρίας κ. Μωρίς Καρτόν, σύμβουλος επιχειρήσεων επίσης σε θέματα προβλέψεων. Με αινιγματικό επίσης στυλ, μας επεσήμανε ότι δεν θεωρεί τυχαίο το γεγονός της εκκίνησης του κορονοϊού από την Κίνα. «Ίσως, υπαινίσσεται, με την πανδημία αυτή, η κινεζική πολιτική ηγεσία και η οικονομία της χώρας να αποφεύγουν τα χειρότερα. Για ψάξτε το λιγάκι…»
Έως ότου αυτό γίνει, το γεγονός είναι: ο κορονοϊός εξελίσσεται σε πανδημία και προκαλεί σοβαρότατες αναταράξεις σε μια παγκόσμια οικονομία, η οποία δέκα χρόνια τώρα πηγαίνει από κρίση σε αβεβαιότητα και φτού από την αρχή. Είναι δε πολύ πιθανόν η κρίση αυτή να έχει εξαιρετικά δυσάρεστες επιπτώσεις στην Ελλάδα, σε μια κρίσιμη για αυτήν φάση της πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής της ζωής.
Αποκαλυπτικές από την άποψη αυτή είναι οι εκτιμήσεις του κ. Γιώργου Ξηραδάκη, πρώην πλοιάρχου του Εμπορικού ναυτικού και συμβούλου Διαχείρισης κινδύνων σε ευρωπαϊκές τράπεζες και εταιρίες Leasing για οργανισμούς της Κίνας. Κατά την εκτίμησή του, «το άμεσο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης είναι η τροφοδοσία του από την Κίνα». Δυστυχώς, λέει, έχουμε κάνει την Κίνα κεντρική βιομηχανία, βιοτεχνία, αλλά και αποθηκάριο του πλανήτη! Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο τροφοδότη αγαθών παγκοσμίως. Ήδη οι τρεις ναυτιλιακές μεταφορικές, Maersk, CMA-CGM και MSC, έχουν μειώσει τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων στις διαδρομές του Ειρηνικού και συγκεκριμένα ανάμεσα σε Ασία και ΗΠA/Καναδά. Η ευρωζώνη εξαρτάται από την Κίνα σε φάρμακα και υγεία σε ποσοστό 80%-85%. Παράλληλα, αν συνεχιστεί η στάση μεταφορών στη ναυτιλία, το πλήγμα σε πολλούς κλάδους να διευρυνθεί. Οι μετοχές και οι τιμές του πετρελαίου σημείωσαν ήδη σημαντική πτώση, καθώς οι επενδυτές στράφηκαν στα λεγόμενα ασφαλή καταφύγια, εν μέσω ανησυχιών ότι ο νέος ιός θα περιορίσει τα ταξίδια και θα πλήξει τη ζήτηση». Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο κ, Ξηραδάκης τονίζει πως «στη χώρα μας θα δούμε τις οικονομικές επιπτώσεις σε εμπόριο, ναυτιλία και τουρισμό. Οι βασικές εισαγωγές της Ελλάδας από την Κίνα αφορούν ως επί το πλείστον Η/Υ, τηλεφωνικές συσκευές, κλιματιστικά, παιχνίδια και ελάσματα.» Σύμφωνα με τον ίδιο, τρομερά μεγάλο χτύπημα θα δεχθεί ο κλάδος της κρουαζιέρας ευρύτερα, καθώς το πρώτο 6μηνο του 2020 θεωρείται χαμένο. Κανένας δεν θέλει να διακινδυνεύσει να εκτεθεί στους κινδύνους του ιού, για μια κρουαζιέρα, οπότε οι άνθρωποι θα προτιμήσουν άλλους τρόπους αναψυχής. Το πλήγμα θα είναι μεγάλο σε όλων των ειδών τις μεταφορές, με κυρίαρχες τις αερομεταφορές. Αεροπλάνα, τρένα, καράβια και όλα τα άλλα μέσα μαζικών μετακινήσεων θα πληγούν σημαντικά.
Κρίση θα γνωρίσουν επίσης, εστιατόρια. Καφετέριες, ξενοδοχεία και άλλοι δημόσιοι χώροι ψυχαγωγίας, παράλληλα με δημόσιου χαρακτήρα εκδηλώσεις(συνέδρια, γενικές συνελεύσεις, κλπ.)
Αναφορικά με τη ναυτιλία, σημειώνεται πως τα ναυπηγεία υπολειτουργούν και όλα πάνε πίσω, ενώ μεγάλο πρόβλημα δημιουργήθηκε και με τις τραπεζικές συμβάσεις ναυτιλιακών εταιρειών, δεδομένου ότι για 25 ημέρες είχαν κλείσει όλες οι τράπεζες στην Κίνα, ενώ τώρα δουλεύουν με βάρδιες. Η Κίνα, μέσω της «σιδηράς» πειθαρχίας και οργάνωσης που διαθέτει, κατάφερε να περιορίσει τα νέα κρούσματα με τον ιό, τα οποία είναι λιγότερα πλέον απ’ όσους αποθεραπεύονται, ενώ η Ευρώπη τώρα δέχεται το «κύμα». Πλήν όμως οι ειδικοί λένε πως ο ιός έχει δύο όψεις και μία από αυτές μπορεί να επανέλθει η να εκδηλωθεί αργότερα. Με αλλά λόγια, ο εφησυχασμός εν όψει Άνοιξης και καλοκαιριού ίσως να είναι εξαιρετικά επικίνδυνος. Γι’ αυτό χρειάζεται άπλετη και υπεύθυνη ενημέρωση, ώστε να υπάρξουν αντίβαρα στα φούμαρα που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο.
Σε κάθε περίπτωση πάντως ένα ερώτημα που υπάρχει, είναι μήπως η κινεζική οικονομία είχε υπερθερμανθεί και έπρεπε να βρεθεί τρόπος να «παγώσει» χωρίς τον κίνδυνο υπερπληθωρισμού; Επίσης μήπως ο κορονοϊός προσφέρει χείρα βοήθειας σε μια υπερχρεωμένη ιδιωτική και δημοσιονομική δυτική οικονομία, στην οποίαν όλοι ζητούσαν νέα δανεικά για κατανάλωση; Εν τέλει, μήπως η παγκοσμιοποίηση των ιών αποτελεί νέο οικονομικό εργαλείο; Στις σημερινές δημογραφικές συνθήκες, Μήπως οι πανδημίες είναι καινούργιος οικονομικός συντελεστής?
Ιδού μερικά ερωτήματα εν είδει τροφής για σκέψη, σε μια εποχή όπου δίνονται μάχες για να επελαύνουν ο παιδισμός και η ακρισία.
Σε κοινωνίες που τα τελευταία χρόνια δείχνουν σοβαρά δείγματα παιδισμού, λίγη τροφή για σκέψη δεν κάνει κακό!