Πράσινο υδρογόνο, αεροπορικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και ηλεκτρικά φορτηγά συγκαταλέγονται μεταξύ 55 καθαρών τεχνολογιών που μπορούν να βοηθήσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση να επιτύχει τον στόχο της για ουδετερότητα του κλίματος έως τα μέσα του αιώνα, σύμφωνα με νέα έρευνα που παρουσιάστηκε την Τετάρτη (14 Οκτωβρίου).
Η έρευνα, που εκπονήθηκε από την Capgemini Invent, στοχεύει να παρέχει έναν οδηγό για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους επενδυτές, και προσδιορίζει τεχνολογίες και έργα που η ΕΕ θα μπορούσε να επενδύσει χρησιμοποιώντας χρήματα από τον προϋπολογισμό και το ταμείο ανάκαμψης για να βοηθήσει τις οικονομίες της περιοχής να ανακάμψουν από την πανδημία.
Εξετάζει 200 έργα και επέλεξε 55 τεχνολογίες ως «ώριμες για επενδύσεις» που θα μπορούσαν να αποφέρουν αποτελέσματα γρήγορα και σε κλίμακα έως το 2030 και το 2050.
Σε συνδυασμό, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια αγορά καθαρών – μηδενικών εκπομπών αερίων – αγαθών και υπηρεσιών συνολικού ύψους έως 790 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως και να μειώσουν τις εκπομπές κατά 871 εκατομμύρια τόνους.
Οι τεχνολογίες θα απαιτούν περίπου 144 δισεκατομμύρια ευρώ για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις ετησίως και θα υποστηρίζουν 12,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, αλλά για κάθε 1 ευρώ που επενδύεται σε αυτό το χαρτοφυλάκιο, θα μπορούσε να δημιουργήσει 9 ευρώ μελλοντικού κύκλου εργασιών στις ευρωπαϊκές αγορές έως το 2050.
Τα έργα που επιλέχθηκαν περιλαμβάνουν:
-gigafactories μονάδων ηλιακής ενέργειας
-μεγάλης κλίμακας πλωτούς υπεράκτιους σταθμούς αιολικής ενέργειας
-παραγωγή πράσινου υδρογόνου μεγάλης κλίμακας
-ανάπτυξη ηλεκτρικού δικτύου που επιτρέπει 100% ανανεώσιμη ισχύ
-άμεση τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα,
ανέφερε η έκθεση.
Για τον βιομηχανικό τομέα, τα έργα περιλαμβάνουν
-υλικά για την αντικατάσταση του σκυροδέματος.
-παραγωγή πράσινου υδρογόνου σε διυλιστήρια,
-δέσμευση άνθρακα για χάλυβα,
-μετάβαση σε καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα για διεργασίες της θερμικής βιομηχανίας.
Για τις μεταφορές, τα έργα περιλαμβάνουν
-εγκαταστάσεις παραγωγής κλίμακας giga για παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για αεροπορία,
-πλοία με πράσινη αμμωνία και υποδομή για τη ναυτιλία,
-ηλεκτροδότηση φορτηγών και υποδομή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα ταμείο 750 δισεκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσει στην ανάκαμψη από την πανδημία, το οποίο ήταν επιπλέον ενός πακέτου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού άνω των 1 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Από τα συνολικά 1,83 τρισεκατομμύρια ευρώ, το 30% προορίζεται για κλιματικούς στόχους.
*πρώτη δημοσίευση: www.euractiv.gr