Από το κινητό τηλέφωνο (62%) και δευτερευόντως από laptop (48%) κάνουν τις διαδικτυακές αγορές τους οι Έλληνες καταναλωτές την περίοδο της πανδημίας. Δηλαδή, τα smartphones έχουν πλέον γίνει πιο δημοφιλή απ’ ό,τι οι φορητοί υπολογιστές ή οι επιτραπέζιοι υπολογιστές. Η διαπίστωση αυτή επιβεβαιώνει ότι, πλέον, οι πολίτες είναι συνηθισμένοι να κάνουν αγορές εν κινήσει.
Στο μεταξύ, οι Έλληνες διαδικτυακοί αγοραστές γίνονται πιο ενεργοί προς το τέλος της εβδομάδας με το 41% να δηλώνει την Παρασκευή, το Σάββατο ή την Κυριακή ως την προτιμώμενη ημέρα αγορών. Ο πιο δημοφιλής χρόνος αγορών είναι περίπου 6 μ.μ. - 10 μ.μ. (21% όλων των αγοραστών στο Διαδίκτυο προτιμούν αυτήν την χρονική ζώνη).
Η συνεχιζόμενη υγειονομική κρίση παραμένει μια από τις βασικές δυνάμεις πίσω από την ταχεία ανάπτυξη του e-Commerce, όπως διαπιστώνει έρευνα της NielsenIQ, που διενήργησε ανάμεσα σε 850 Έλληνες online αγοραστές. Η έρευνα διαπιστώνει ότι οι Έλληνες έχουν γίνει “σούπερ χρήστες των online αγορών”.
Σήμερα, περίπου 7 στους 10 διαδικτυακούς καταναλωτές, ένα ποσοστό 68%, επηρεάστηκε κατά κάποιο τρόπο από την παγκόσμια πανδημία, με αποτέλεσμα σε διαφορετικά επίπεδα τη μείωση του εισοδήματος τους ή την αντιμετώπιση ζητημάτων υγείας για αυτούς, τις οικογένειες ή τους φίλους τους. Τα διαδικτυακά κανάλια έχουν γίνει βασικό σημείο αγορών για όλους τους καταναλωτές, αλλά ειδικότερα για αυτούς που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία.
“Σούπερ χρήστες”
Σχεδόν το 1/5 (21%) των ερωτηθέντων από αυτήν την ομάδα άρχισαν να ψωνίζουν διαδικτυακά πριν από λιγότερο από ένα χρόνο. Γι’ αυτούς το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει γίνει ένα νέο ήσυχο λιμάνι για έρευνα, σύγκριση τιμών και αναζήτηση για προσφορές μέσα από το ασφαλές περιβάλλον των σπιτιών τους. Οι καταναλωτές, που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία, είναι και αυτοί που για συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες έχουν γίνει “σούπερ χρήστες” των διαδικτυακών αγορών, χρησιμοποιώντας τις διαδικτυακές δυνατότητες στο έπακρο.
Προϊόντα ομορφιάς μέχρι και καθαριστικά σπιτιού είναι ενδεικτικά κατηγορίες, που αγοράζονται σε σημαντικά μεγαλύτερο βαθμό από τους καταναλωτές, που έχουν επηρεαστεί από την πανδημία. Το φυσικό κανάλι εξακολουθεί να βρίσκεται στις προτιμήσεις αυτών που δεν έχουν επηρεαστεί.
Λόγω τιμής
Πλέον - σύμφωνα με την έρευνα - έχει εκλείψει η αντίληψη που κυριαρχούσε πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα κερδίσει πολύ περισσότερο έδαφος ανάμεσα στους εύπορους καταναλωτές. Για την ακρίβεια, οι χαμηλότερες τιμές είναι, πλέον, μεταξύ των τριών κορυφαίων λόγων για τη μετάβαση σε διαδικτυακές αγορές για το 66% των ερωτηθέντων.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα της έρευνας ότι πλέον 6 στους 10 αγοραστές στην Ελλάδα έχουν, ήδη, ψωνίσει μέσα από πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Το Facebook παραμένει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα για την αγορά αγαθών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με το 52% των διαδικτυακών αγοραστών στην Ελλάδα να χρησιμοποιούν το Facebook γι’ αυτόν το σκοπό.
Από την άλλη, το Instagram έχει γίνει η κορυφαία πλατφόρμα μεταξύ της νεότερης γενιάς (18-24 ετών) - σχεδόν το ήμισυ (49%) των ερωτηθέντων σε αυτήν την ομάδα δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το Instagram για αγορές στο Διαδίκτυο.
Τρόφιμα online
Παρ’ ότι στη βιομηχανία FMCG τα αγαθά παντοπωλείου εξακολουθούν να έχουν πολλές ευκαιρίες να δείξουν αυξητική αύξηση στις πωλήσεις, σε σύγκριση με τα είδη ένδυσης ή τα ηλεκτρονικά είδη, προβλέπεται σποραδική συχνότητα online αγορών. Οι ερωτηθέντες δηλώνουν (για συσκευασμένα τρόφιμα) ότι προτίθενται να αγοράσουν ηλεκτρονικά από μια φορά στους 2-3 μήνες έως και μια φορά στις 15 μέρες.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr