Με ρυθμό ανάπτυξης 6%, ποσοστό που βρίσκεται κοντά στον μέσο όρο της Ευρώπης, έτρεξε η αγορά της ψηφιακής διαφήμισης στην Ελλάδα το 2020. Πανευρωπαϊκά, η αγορά επίσης διευρύνθηκε με τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 6,3% έναντι του 2019, με συνολική αξία της αγοράς να φθάνει στα €69 δισ.
Σε συνολικά επτά αγορές της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας, η ψηφιακή διαφήμιση παρουσίασε διψήφια ανάπτυξης από έτος σε έτος το 2020. Η Τουρκία πρωτοστάτησε σε αυτήν την πορεία, με την αξία της αγοράς ψηφιακής διαφήμισης της χώρας να αυξάνεται κατά 34,8% έναντι του 2019, ακολουθούμενη από άλλες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.
Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά της Δυτικής Ευρώπης ήταν η Γερμανία με αύξηση 10,4%. Ακόμη και μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές, όπως η Ιταλία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσίασαν σταθερές επιδόσεις το 2020.
Πάντως, η αύξηση των εσόδων της ψηφιακής διαφήμισης στην Ευρώπη κατά την πανδημική χρονιά ήταν η βραδύτερη ανάπτυξη που έχει καταγραφεί από το 2006, ιδιαίτερα χαμηλότερη από την αντίστοιχη επίδοση κατά την οικονομική κρίση 2008/2009.
“Με βάση τη σοβαρότητα της επιδημίας COVID-19 και την επακόλουθη οικονομική επιδείνωση, μόνο τρεις αγορές κατέγραψαν μείωση της διαφημιστικής δαπάνης”, διαπιστώνει η έκθεση AdEx 2020, την οποία δημοσιοποίησε ο IAB Europe σε συνεργασία με τον IAB Hellas, κορυφαία ένωση για το οικοσύστημα ψηφιακής διαφήμισης και μάρκετινγκ.
Σαρώνει το digital
Το μερίδιο του Digital στο σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης αυξήθηκε σε όλες τις υπό μελέτη αγορές της Ευρώπης, κυρίως με μονοψήφια αύξηση, αντίθετα με την σημαντική μείωση, που υπέστησαν άλλα κανάλια μέσων. Πλέον, η ψηφιακή διαφήμιση αποτελεί περισσότερο από το 50% του συνόλου της διαφήμισης μέσων σε 13 από τις 28 αγορές, που περιλαμβάνονται στη μελέτη AdEx 2020.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2020 η κατά κεφαλήν δαπάνη για ψηφιακές διαφημίσεις ήταν €87 κατά μέσο όρο στην Ευρώπη, με το Ηνωμένο Βασίλειο (€338) και τη Σουηδία (€260) να είναι στην κορυφή της λίστας.
Κυριαρχία του βίντεο
Από τα ίδια ευρήματα προκύπτει η κυριαρχία του βίντεο, το οποίο πλέον εντοπίζεται στο 39,4% του συνόλου των δαπανών προβολής και υπερβαίνει το 50% σε 4 αγορές της Ευρώπης.
Επιπλέον, είναι εμφανής από τα στοιχεία και η ανοδική πορεία του online, καθώς, όσον αφορά τις συσκευές, η ανάπτυξη προήλθε από κινητές συσκευές, ενώ οι δαπάνες για επιτραπέζιους υπολογιστές μειώθηκαν.
Να σημειωθεί ότι οι προβλέψεις της IAB Europe, πάντως, βελτιώνονταν συνεχώς κατά τη διάρκεια του 2020, καθώς έγινε εμφανές ότι η ψηφιακή διαφήμιση “έτρεχε” στην πανδημία καλύτερα από το αναμενόμενο. “Αυτό οφείλεται στην έκρηξη της διαδικτυακής κατανάλωσης, όπως η ροή βίντεο και τα παιχνίδια και η ταχεία στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο”, αναφέρει το Ινστιτούτο.
Σχολιάζοντας τη θετική ανάπτυξη της αγοράς το 2020, ο Ανδρέας Στάιος, Πρόεδρος του ΙΑΒ Hellas δήλωσε: “Παρά την ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά, είναι ελπιδοφόρο ότι και το 2020 έχουμε ανάπτυξη στις περισσότερες χώρες στην Ευρώπη, ενώ και η χώρα μας βρίσκεται στο μέσο όρο αυτής της ανάπτυξης”.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr