της Ξανθής Γούναρη
Περισσότερα χρήματα στην εστίαση, στα ρούχα και στις υπηρεσίες (ξενοδοχεία, εισιτήρια) δαπάνησαν οι Έλληνες τον φετινό Ιούνιο σε σχέση με τον ίδιο μήνα ένα χρόνο πριν, ενώ –όλως παραδόξως- μείωσαν τα ψώνια τους σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη. Πτώση επίσης σημείωσαν και οι λιανικές αγορές σε τρόφιμα, έπιπλα και είδη γραφείου και βιβλία (χαρτί, αναλώσιμα π.χ. μολύβια κ.λπ.).
Την ίδια στιγμή, σχεδόν το ήμισυ του εισοδήματος των ελληνικών νοικοκυριών διατίθεται στην πληρωμή μηνιαίων λογαριασμών και φόρων, ενώ σε ότι αφορά το καταναλωτικό κλίμα παραμένει αρνητικό –αν και βελτιωμένο- το τελευταίο 6μηνο και με χαμηλές προσδοκίες και για το επόμενο 6μηνο.
Τα ευρήματα αυτά προκύπτουν από έρευνα των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με την έρευνα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Ιούνιο του 2021 διαμορφώθηκε στο -25, χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά σημαντικά βελτιωμένος σε σχέση τόσο με τη μέτρηση του Ιουνίου 2020, όσο και με τη μέτρηση του Δεκεμβρίου 2020. Όπως φαίνεται, η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με την καλύτερη αποτίμηση των μέχρι σήμερα οικονομικών εξελίξεων, αλλά κυρίως λόγω των σημαντικά βελτιωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα, επισημαίνεται από τον ΣΕΛΠΕ.
Χαμηλές προσδοκίες
Συγκεκριμένα η αύξηση στον υπο-Δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν από το -31 στο -20, ενώ ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη αύξηση από το -51 στο -33. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της κρίσης του COVID-19 οδήγησε σε μία οικονομική κατάσταση των καταναλωτών σαφώς καλύτερη σε σχέση με το προηγούμενο έτος αλλά που εξακολουθεί να προκαλεί ανησυχία για το επόμενο χρονικό διάστημα.
Αυτό άλλωστε αποτυπώνεται και στις επί μέρους ερωτήσεις, όπου φαίνεται ότι τόσο τον προηγούμενο χρόνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 11%), όσο και ότι το επόμενο 6μηνο η εκτίμηση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού είναι ότι θα χειροτερέψει ακόμα περισσότερο για τους ίδιους και τη χώρα (πτώση από 30% σε 12% και από 27% σε 8%).
7 στα 10 νοικοκυριά ξοδεύουν μηνιαία άνω του 80% του εισοδήματος τους
Καταγράφεται επίσης η οικονομική πίεση που αντιμετωπίζει το Ελληνικό καταναλωτικό κοινό, αφού το 68% ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση, ενώ το 8% ξοδεύει πάνω από 100%, πρακτικά δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.
Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 28% των συνολικών δαπανών, ενώ για λογαριασμούς και φόρους δαπανούν το 43% του μηνιαίου εισοδήματος, για ενοίκια το 15%, για υπηρεσίες το 14% και για άλλες δαπάνες το 12%.
Η κύρια κατηγορία αγορών όσον αφορά τις δαπάνες, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου τη μισή αξία, είναι τα τρόφιμα και ποτά με ποσοστό 44% με αύξηση από 41% το 2019, αλλά μείωση σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020 (46%).
Ανάκαμψη της εστίασης, πτώση για τα ηλεκτρονικά
Η εστίαση η οποία το 2019 βρισκόταν στη δεύτερη θέση των δαπανών του νοικοκυριού με 12% ανακάμπτει σε σχέση με το 2020, που είχε πέσει στο 9% και επανέρχεται στο 11% τον Ιούνιο εφέτος.
Αντίθετα τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη καταγράφουν τη μεγαλύτερη μείωση σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2020, από 15% σε 9%, ενώ πτώση σημειώνουν και έναντι του περσινού Ιουνίου (από 12% σε 9%).
*πρώτη δημοσίευση: www.ot.gr