της Νατάσας Φραγκούλη
Ακόμη πιο στενή έκανε τη σχέση των Ελλήνων με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πανδημική κρίση. Σήμερα, έξι στους δέκα (59%) Έλληνες πολίτες, ηλικίας 16-74 ετών, συμμετέχουν σε κοινωνικά δίκτυα.
Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στον πανευρωπαϊκό μέσο όρο όσον αφορά τη χρήση των social media: το ποσοστό των Ευρωπαίων πολιτών που έχουν λογαριασμό σε social media φτάνει (στοιχεία 2020) το 57% και είναι αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019.
Το ποσοστό συμμετοχής στα κοινωνικά δίκτυα στην ΕΕ αυξάνεται σταθερά την τελευταία δεκαετία, αφού το 2011 το ποσοστό των Ευρωπαίων που χρησιμοποιούσαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν μόλις 36% το 2011.
Όπως σε όλη την Ευρώπη, έτσι και στην Ελλάδα, οι νεαρότερες ηλικίες είναι ακόμη πιο φανατικοί οπαδοί των social media. Το ποσοστό των νέων στη χώρα μας, ηλικίας 16-24 ετών, που έχουν λογαριασμό στις αντίστοιχες πλατφόρμες, φτάνει το 90%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 87%.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, χαμηλή παραμένει η διείσδυση των social media στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι μόλις το 13% των Ελλήνων, ηλικίας 64 έως 75 ετών, είχαν το 2020 προφίλ σε κάποια πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος των πολιτών μεγαλύτερων ηλικιών, που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα social media, είναι αρκετά υψηλότερος στην ΕΕ και φτάνει το 22%.
Πιο φανατικοί οι Δανοί
Η Ελλάδα βρίσκεται σε ευθυγράμμιση με την Ευρώπη όσον αφορά τη χρήση των social media και βρίσκεται στο μέσον της σχετικής κατάταξης των πιο φανατικών Ευρωπαίων με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην κορυφή αυτής της κατάταξης βρίσκεται η Δανία όπου το 2020 το 85% των πολιτών είχε λογαριασμό σε κάποια πλατφόρμα.
Εξίσου ένθερμοι οπαδοί των social media είναι και οι Βέλγοι, όπου το 79% των πολιτών χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ακολουθούν από κοντά οι Κύπριοι με 78%. Πολύ υψηλά ποσοστά χρήσης των social media έχουν και η Φινλανδία η Ουγγαρία και η Σουηδία, όπου το 75%, 74% και 73%, αντίστοιχα, των πολιτών ηλικίας 16 έως 74 ετών χρησιμοποιεί τις σχετικές πλατφόρμες.
Μεταξύ των νεότερων ηλικιών (16 έως 24 ετών), σχεδόν 9 στα 10 άτομα συμμετείχαν σε κοινωνικά δίκτυα το 2020 (87%). Το χαμηλότερο ποσοστό νέων που χρησιμοποιούν social media εχει η Ιταλία με 79%, ενώ το πιο υψηλό ποσοστό σημειώνει η Δανία, όπου οι νεαροί Δανοί κάνουν σχεδόν καθολική χρήση των social media (97%).
Μεταξύ των μεγαλύτερων ατόμων, ηλικίας 65 έως 74 ετών, πάνω από το ένα πέμπτο (22%) συμμετείχε σε κοινωνικά δίκτυα. Αυτό το μερίδιο κυμαινόταν από 10% στην Κροατία έως 60% στη Δανία.
Να σημειωθεί ότι κατά τη Eurostat ως συμμετοχή σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο νοούνται δραστηριότητες όπως η δημιουργία προφίλ χρήστη, η δημοσίευση μηνυμάτων ή ο σχολιασμός αναρτήσεων.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr