Αντιμέτωπες με μια σειρά προκλήσεων βρίσκονται στη δεδομένη συγκυρία οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ανά τον κόσμο. Η κάλυψη δικτύου και η ανθεκτικότητα των υποδομών παραμένει ο κορυφαίος κίνδυνος για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Στη δεύτερη θέση της λίστας με τους κορυφαίους κινδύνους βρίσκεται η προστασία της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας των δεδομένων, ενώ στην τρίτη η πιθανή αδυναμία επανασχεδιασμού της δομής του ανθρώπινου δυναμικού και του επαναπροσδιορισμού των δεξιοτήτων του.
Στην τέταρτη θέση της ίδιας λίστας βρίσκεται η αδυναμία περιορισμού των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ την πρώτη πεντάδα των κορυφαίων κινδύνων για τις εταιρείες telecoms συμπληρώνει η κακή διαχείριση της ατζέντας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η ετήσια έκθεση της EY, “Top 10 risks in telecommunications 2021”, κατατάσσει τις πιο σημαντικές προκλήσεις, που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η αποτυχία εξασφάλισης επαρκούς ακτίνας κάλυψης και ανθεκτικότητας για τις υποδομές δικτύου, παραμένει ο κορυφαίος κίνδυνος για τον κλάδο.
Με τους καταναλωτές να δίνουν, περισσότερο από ποτέ, μεγαλύτερη έμφαση στη συνδεσιμότητα, η βελτίωση της κάλυψης και της ποιότητάς της, παραμένει η μεγαλύτερη πρόκληση, που καλούνται να διαχειριστούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 37% των καταναλωτών στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική δηλώνουν ότι οι υψηλότερες ευρυζωνικές ταχύτητες δεν είναι διαθέσιμες στην περιοχή τους. Ταυτόχρονα, το οικονομικό κόστος της ανάπτυξης δικτύων σε απομονωμένες περιοχές αποτελεί εξίσου μεγάλη πρόκληση.
Ανησυχία για τα δεδομένα
Οι μεταβαλλόμενες προσδοκίες των καταναλωτών για τη χρήση δεδομένων, σε συνδυασμό με τις συχνότερες κυβερνοεπιθέσεις, ωθούν τα θέματα προστασίας της ιδιωτικότητας και της ασφάλειας δεδομένων από την πέμπτη στη δεύτερη θέση της κατάταξης της EY για τις 10 κορυφαίες προκλήσεις του κλάδου.
Με τη ζήτηση για υπηρεσίες σύνδεσης να αυξάνεται συνεχώς, το 75% των παρόχων τηλεπικοινωνιών παρατήρησαν αυξημένα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων τον τελευταίο χρόνο. Στο μεταξύ, το 47% δηλώνει ότι ανησυχεί περισσότερο από ποτέ για τη δυνατότητα να διαχειριστεί ανάλογα περιστατικά.
Την πρώτη της εμφάνιση στην κατάταξη με τους κινδύνους, που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, κάνει η αποτυχία περιορισμού των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, που καταλαμβάνει την τέταρτη θέση. Η πανδημία έχει θέσει τις εφοδιαστικές αλυσίδες εξοπλισμού δικτύου και χώρων καταναλωτών υπό μια άνευ προηγουμένου πίεση, με τα επιμέρους lockdowns να περιορίζουν τη διαθεσιμότητα μηχανικών και την υψηλή ζήτηση να προσθέτει στην έλλειψη κυκλωμάτων (chipsets).
Επιπλέον, οι περιορισμοί που θέτουν οι εκάστοτε κυβερνήσεις σε παρόχους υψηλού ρίσκου, συνεχίζουν να διαταράσσουν τα σχέδια εισαγωγής και λειτουργίας δικτύων 5G, καθώς νέες, αναδυόμενες τεχνολογίες διασπούν τις παραδοσιακές εφοδιαστικές αλυσίδες.
Περί βιωσιμότητας
Ένας νέος κίνδυνος αναδύεται στην πέμπτη θέση της κατάταξης - η κακή διαχείριση της ατζέντας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτός ο κίνδυνος πυροδοτείται, εν μέρει, από τη στάση των καταναλωτών έναντι των εταιρικών γνωστοποιήσεων για θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης (ESG). Για παράδειγμα, το 79% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο απαιτεί από τις επιχειρήσεις να κάνουν περισσότερα, ώστε να εξασφαλίσουν ότι οι προμηθευτές τους, υιοθετούν βιώσιμες ή ηθικές επιχειρηματικές πρακτικές.
Το ζήτημα της βιωσιμότητας “σκαρφαλώνει” και στην ατζέντα των διοικήσεων των εταιρειών. Το 74% των διευθυνόντων συμβούλων εταιρειών τεχνολογίας, media και τηλεπικοινωνιών, αναμένει οι επιχειρήσεις τους να αναλάβουν προληπτικά την ευθύνη για τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της δράσης τους.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Στο μεταξύ, η αδυναμία κλιμάκωσης δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού, υποχώρησε από τη δεύτερη στην έκτη θέση της κατάταξης. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι η πανδημία του COVID-19 υποχρέωσε πολλές εταιρείες τηλεπικοινωνίων να επιταχύνουν τα σχέδια ψηφιακού μετασχηματισμού τους. Ως εκ τούτου, οι διευθύνοντες σύμβουλοι των εταιρειών του κλάδου προωθούν την υλοποίηση νέων μετασχηματιστικών πρωτοβουλιών και επενδύσεων.
Παρ’ όλα αυτά, παραμένουν κίνδυνοι, καθώς η υλοποίηση πολλαπλών προγραμμάτων μετασχηματισμού απαιτεί την προσοχή των διοικήσεων, ενώ εμμένουν οι προκλήσεις σχετικά με την αποδοχή των ψηφιακών εργαλείων από το ευρύ κοινό.
Πράγματι, το 54% των καταναλωτών παγκοσμίως δηλώνει ότι προτιμά ακόμη τα παραδοσιακά τηλεφωνικά κέντρα για την εξυπηρέτηση των ζητημάτων, που αντιμετωπίζουν σχετικά με τις ευρυζωνικές συνδέσεις τους.
*πρώτη δημοσίευση: www.sepe.gr