Μείωση των περιβαλλοντικών ρύπων από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας περιλαμβάνουν οι νέοι κανόνες που συμφωνήθηκαν τη Δευτέρα (31 Ιουλίου), ενώ το κόστος συμμόρφωσης εκτιμάται ότι θα ξεπερνά τα 15 δις ευρώ
«Δεν θα έχουν όλες οι μονάδες τη βούληση, τη χρηματοδότηση ή ακόμα και την πρόσβαση στον εξοπλισμό που απαιτείται για τη μείωση των επιπέδων ρύπανσης. Οι επενδύσεις σε μονάδες που ήδη βρίσκονται στο περιθώριο επειδή δεν ανταποκρίνονται στις κλιματικές δεσμεύσεις απλά δεν έχουν νόημα», τόνισε ο Christian Schaible, μέλος της ομάδας εργασίας που συνέβαλε στο σχεδιασμό των αναθεωρημένων κανόνων.
του
Sam Morgan
Από την πλευρά τους, οι περιβαλλοντικές ομάδες προβλέπουν «λουκέτο» στους ρυπογόνους σταθμούς παραγωγής άνθρακα.
Συγκεκριμένα, οι ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να μειώσουν τους ρύπους, όπως το οξείδιο του αζώτου, τον υδράργυρο και τα σωματίδια, σύμφωνα με νέους κανόνες που εγκρίθηκαν από τα κράτη μέλη τον Απρίλιο και οι οποίοι συμφωνήθηκαν επισήμως χθες από το Κολέγιο των Επιτρόπων.
Έως το 2021 θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες πάνω από 3.000 μεγάλες μονάδες καύσης (LCP), ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις το 82% των μονάδων άνθρακα της ΕΕ είναι υπερβολικά ρυπογόνες και μη συμβατές.
Η συμμόρφωση των εν λόγω μονάδων με τη νέα νομοθεσία θα μπορούσε να κοστίσει μέχρι και €15,4 δις. Σύμφωνα με μελέτη του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για το Κλίμα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο, οι πιο ρυπογόνες μονάδες πιθανότατα θα κλείσουν λόγω του υπέρογκου κόστους για τη συμμόρφωσή τους, αλλά της αβεβαιότητας για το μέλλον του άνθρακα ως πηγή ενέργειας.
«Δεν θα έχουν όλες οι μονάδες τη βούληση, τη χρηματοδότηση ή ακόμα και την πρόσβαση στον εξοπλισμό που απαιτείται για τη μείωση των επιπέδων ρύπανσης. Οι επενδύσεις σε μονάδες που ήδη βρίσκονται στο περιθώριο επειδή δεν ανταποκρίνονται στις κλιματικές δεσμεύσεις απλά δεν έχουν νόημα», τόνισε ο Christian Schaible, μέλος της ομάδας εργασίας που συνέβαλε στο σχεδιασμό των αναθεωρημένων κανόνων.
Επιπλέον, πρόσθεσε ότι στα εργοστάσια που δεσμεύονται να κλείσουν θα μπορούσαν «να χορηγούνται εξαιρέσεις με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα υπό αυστηρές συνθήκες και με αντάλλαγμα τη μειωμένη λειτουργία τους’’.
Πράγματι, θα επιτρέπεται η παρέκκλιση σε περίπτωση που το κόστος είναι δυσανάλογο σε σχέση με τα περιβαλλοντικά οφέλη, εφόσον όμως εξακολουθούν να τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας.
Ο Dave Jones, αναλυτής της MKO Sandbag, παραμένει αισιόδοξος ότι «οι κυβερνήσεις έχουν κινητοποιηθεί για τη σοβαρή αντιμετώπιση της ρύπανσης, πράγμα που σημαίνει ότι θα κάνουν ένα βήμα παραπέρα από τις ελάχιστες νομικές απαιτήσεις». Πρόσθεσε, επίσης ότι είναι σημαντικό να κινηθούν άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση και να μη περιμένουν μέχρι την λήξη της προθεσμίας το 2021.
*Πρώτη δημοσίευση στη EurActiv.gr