του Αλέκου Πολίτη
Ο Διαχειριστής επιχειρεί να διερευνήσει το ενδιαφέρον της αγοράς για την κατασκευή του αγωγού και σύντομα θα ενημερώσει τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για τη διαδικασία.
Όλο το προηγούμενο διάστημα, από τις 19-20 Φεβρουαρίου που έγινε η συνάντηση των στελεχών του ΔΕΣΦΑ με την κρατική Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων MER JSC Skopje της Β. Μακεδονίας και συμφωνήθηκε η διεξαγωγή του market test, δεν υπήρξε ιδιαίτερη κινητικότητα από καμία πλευρά. Μάλιστα, σ’ εκείνη τη συνάντηση, η πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας είχε διαβεβαιώσει τον ΔΕΣΦΑ ότι δεν έχει αδειοδοτηθεί άλλο παρόμοιο έργο για το έδαφός της.
Η σημασία του έργου για τη γειτονική χώρα είναι ιδιαίτερα σημαντική για δύο λόγους: αφενός, γιατί η μοναδική πόλη στη γειτονική χώρα που τροφοδοτείται με φυσικό αέριο είναι η Στρώμνιτσα και αφετέρου γιατί η μόνη πηγή για την προμήθεια του αερίου είναι η Βουλγαρία, από όπου και φτάνει το ρωσικό αέριο της Gazprom. Συνεπώς, η διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων εισαγωγής φυσικού αερίου εγγυάται και την ενεργειακή ασφάλεια της Βόρειας Μακεδονίας. Σε ό, τι αφορά το τεχνικό κομμάτι, το έργο έχει κόστος περί τα 48.7 εκατ. ευρώ. Η αφετηρία του είναι το ΕΣΦΑ, όπου θα διασταυρώνεται και ο ΤΑΡ, ενώ το μήκος του αγωγού είναι 120 χλμ. και η χωρητικότητά του 3 δισ. κ.μ.
Σε κάθε περίπτωση, η Βόρεια Μακεδονία έχει υπογράψει μνημόνιο κατανόησης (MoU) με το Κόσοβο για τη διασύνδεση των ενεργειακών συστημάτων. Αυτό σε συνδυασμό με την εξαγγελθείσα πρόθεση του Διαχειριστή για τη διαμόρφωση ενός νέου κάθετου διαδρόμου που θα επεκτείνεται ως τη Σερβία μαρτυρά τις προϋποθέσεις για επέκταση του αγωγού και ενίσχυση του γεωπολιτικού του ρόλου στα Δυτικά Βαλκάνια. Σημειώνεται ότι ο τερματικός σταθμός LNG στη Ρεβυθούσα δεν περνά διόλου απαρατήρητος από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ σε ό,τι αφορά τις προοπτικές συνεργασίας και ενεργειακής ανάπτυξης στην περιοχή.
*πρώτη δημοσίευση: www.euractiv.gr