της Χρύσας Λιάγγου
Τη στήριξη πέντε ακόμη χωρών, πέραν της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου, απέσπασε ο αγωγός EastMed για τη μεταφορά των κοιτασμάτων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη. Με πρωτοβουλία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σερβία και Βόρεια Μακεδονία συνυπογράφουν κοινή επιστολή με την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ προς την επίτροπο Ενέργειας της Ε.Ε., Κάντρι Σίμπσον, προκειμένου να υπογραμμίσουν τη σημασία του αγωγού φυσικού αερίου EastMed για την περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και τη σταθερότητα της ενεργειακής μετάβασης. Είναι η πρώτη φορά που και άλλα κράτη της Ε.Ε. και της Ενεργειακής Κοινότητας εκφράζουν επισήμως και έναντι της Ε.Ε. τη στήριξή τους για τον EastMed, εκτός από όσα ήδη συνομολόγησαν στη διακυβερνητική συμφωνία για το έργο που υπογράφηκε στο Ζάππειο τον Ιανουάριο του 2020.
«Ο αγωγός EastMed και οι πιθανές επεκτάσεις του με την αξιοποίηση υφιστάμενων υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού φυσικού αερίου στην περιοχή». Ως εκ τούτου, οι αρμόδιοι υπουργοί των 8 χωρών ζητούν με επιστολή τους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συνεχίσει να επιδεικνύει ενδιαφέρον και έμπρακτη υποστήριξη για την υλοποίηση του έργου. Η σύνταξη και αποστολή της κοινής επιστολής πραγματοποιήθηκε σε συνέχεια πολυμερούς τηλεδιάσκεψης των υπουργών Ενέργειας επτά κρατών στις 28 Ιανουαρίου 2021, η οποία συγκλήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ, Γιουβάλ Στέινιτζ.
Στην τηλεδιάσκεψη, οι υπουργοί Ενέργειας συμφώνησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας με τη συμμετοχή ειδικών για να αξιολογήσουν τις τεχνικές λεπτομέρειες των δυνητικών εξαγωγών φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς τη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη.
Τη σημασία του αγωγού EastMed για τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας στον ευρωπαϊκό Νότο επισήμανε προσφάτως σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» και ο Πιερ Βεργκέριο, διευθύνων σύμβουλος της IGI Poseidon, φορέα υλοποίησης του έργου που αποτελεί κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison. Ο ίδιος δήλωσε κατηγορηματικά ότι δεν προβλέπεται καμία αλλαγή όδευσης του EastMed, η οποία αφορά το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κύπρο, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί. Η ιδέα να κατευθυνθεί ο EastMed προς την Αίγυπτο, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχει καμία βάση. Ο ίδιος επανέλαβε τη δέσμευση της IGI Poseidon για τη λήψη της επενδυτικής απόφασης (FID) έως το τέλος του 2022. Προβλέπονται τρία χρόνια κατασκευής και ο αγωγός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025.
*πρώτη δημοσίευση: www.kathimerini.gr