της Χρύσας Λιάγγου
Την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο ανακοίνωσαν χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν ακριβώς τον χρόνο έναρξης της λειτουργίας της. Το έργο αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το προσεχές διάστημα, αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, και ο λόγος του ασαφούς αυτού χρονοδιαγράμματος συνδέεται με το γεγονός ότι δεν έχει εγκριθεί ακόμη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το υβριδικό μοντέλο στο οποίο κατέληξαν οι αρμόδιες ελληνικές αρχές (ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ) για την ένταξη της αγοράς της Κρήτης στο target model, δεδομένου ότι η δυναμικότητα της διασύνδεσης με την Πελοπόννησο καλύπτει το 30% της ζήτησης της Κρήτης και όχι το 100%, που θα καλυφθεί με την ολοκλήρωση και της μεγάλης διασύνδεσης με την Αττική. Ο κίνδυνος μάλιστα η νέα διασύνδεση να μείνει αναξιοποίητη εξ αυτού του λόγου το φετινό καλοκαίρι δεν μπορεί να αποκλειστεί, γι’ αυτό και η ΡΑΕ ενέκρινε αίτημα του ΔΕΔΔΗΕ για πρόσθετη ισχύ 58 MW για το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, που η ζήτηση λόγω τουρισμού αναμένεται αυξημένη.
Ένας επιπλέον λόγος που η πρόσθετη ισχύς κρίθηκε αναγκαία παρά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης είναι η αντιμετώπιση προβλημάτων που μπορεί να προκαλέσει στο νησί το επισφαλές σύστημα της Πελοποννήσου, το οποίο συνδέεται με την Αττική με γραμμές 150 KV, καθώς η ολοκλήρωση της γραμμής των 400 KV έχει μπλοκαριστεί λόγω δικαστικών προσφυγών. Συνεπώς η διασύνδεση της Κρήτης, αντί να επιλύσει τα προβλήματα ενεργειακής απομόνωσης του νησιού, επί του παρόντος τουλάχιστον και μέχρι να λυθεί το πρόβλημα με τη γραμμή της Πελοποννήσου θα καταστήσει και το σύστημα της Κρήτης ευάλωτο.
Έτσι, αν και ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε με επιτυχία τα τελευταία 24ωρα τη δοκιμαστική ηλέκτριση όλων των τμημάτων του έργου, τα σημαντικά οφέλη για το νησί αλλά και τους καταναλωτές όλης της χώρας μεταφέρονται για το μέλλον. Κατά την πλήρη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα το 2023, όταν θα ολοκληρωθεί και η διασύνδεση με την Αττική, οι εκπομπές CO2 για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης θα μηδενιστούν, βελτιώνοντας θεαματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού. Επιπλέον, από την απόσυρση των συμβατικών ρυπογόνων μονάδων στην Κρήτη, όλοι οι καταναλωτές της χώρας θα εξοικονομήσουν έως και 400 εκατ. ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς ρεύματος μέσω των ΥΚΩ.
Η νέα διασύνδεση ενσωματώνει σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες και καταρρίπτει παγκόσμια ρεκόρ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια/υπόγεια καλωδιακή διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως (174 χλμ.), ενώ το μέγιστο βάθος πόντισης (1.000 μέτρα) την τοποθετεί στην κορυφή των πλέον απαιτητικών τεχνικά έργων ηλεκτρικής διασύνδεσης διεθνώς. Το συνολικό κόστος του εμβληματικού έργου, το οποίο ανέρχεται σε 397 εκατ. ευρώ, καλύφθηκε με συγχρηματοδότηση από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ενωση και με δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Εργο ύψιστης σημασίας για όλη τη χώρα και ιδιαίτερα για το νησί της Κρήτης χαρακτήρισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας τη διασύνδεση, επισημαίνοντας τα οφέλη για τους καταναλωτές και το περιβάλλον. «Με το έργο αυτό, ο Διαχειριστής απέδειξε ότι μπορεί να ανταποκριθεί και στα πιο απαιτητικά έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων και να τα υλοποιήσει με συνέπεια, επιτυγχάνοντας σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη για όλους τους πολίτες της χώρας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης.
*πρώτη δημοσίευση: www.kathimerini.gr