Από τα μέσα του 2012 η Ελλάδα, από κοινού με την Ιταλία και Αλβανία, στηρίζει το επιχειρηματικό σχέδιο του αγωγού TAP για τη μεταφορά του αερίου αυτού στην Ευρώπη, ένεκα των προφανών πλεονεκτημάτων από την άμεση αυτή ξένη επένδυση στην απασχόληση και την ανάπτυξη, και της ενίσχυσης της ενεργειακής ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, γεγονότα τα οποία αναβαθμίζουν τη χώρα ως ενεργειακό κόμβο στην Ν.Α. Ευρώπη.
Η Διακρατική Συμφωνία μεταξύ Ελλάδος, Ιταλίας και Αλβανίας, θεωρείται σημαντική τόσο από πολιτικής σκοπιάς για τη στήριξη του έργου όσο και για την πρακτική και νομική κατοχύρωσή του.
Η πολιτική σημασία του αγωγού TAP έγκειται στο γεγονός ότι τα 478 χλμ. από το συνολικό μήκος των 800 χλμ., διατρέχουν τις βόρειες περιοχές της ελληνικής επικράτειας με όλα τα θετικά αποτελέσματα για τη χώρα μας που έχει μία σημαντική επένδυση, η οποία ταυτόχρονα προβάλει και θετικά πολιτικά μηνύματα, τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη, για τη σημασία της Ελλάδας στην ενεργειακή στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Εκτιμάται ότι το ύψος της άμεσης αυτής επένδυσης ανέρχεται σε 1,5 δις ευρώ και αναμένεται να δημιουργήσει 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες νέες θέσεις εργασίας στην ελληνική αγορά.
Παράλληλα, αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας η εξασφάλιση προμήθειας φ/α από τον αγωγό TAP για την ελληνική αγορά, καθώς επίσης και η επίτευξη συμμετοχής ελληνικής εταιρείας στο εταιρικό σχήμα του αγωγού.
Στον προς υλοποίηση αγωγό συμμετέχουν σημαντικές ευρωπαϊκές εταιρείες (νορβηγική Statoil, ελβετική AXPO και γερμανική EON) καθώς επίσης και η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Shah Deniz IΙ, η οποία έχει δικαίωμα προαίρεσης να αποκτήσει ποσοστό έως και 50% του TAP. Η συνεύρεση σε αυτό το ενεργειακό project πολλών συντελεστών της διεθνούς αγοράς ενέργειας αποδεικνύει όχι μόνο το μέγεθος του επενδυτικού ενδιαφέροντος αλλά και την πολιτική σημασία της εξασφάλισης του Νοτίου Διαδρόμου Αερίου για θέματα ενέργειας.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ
Για την μεταφορά του Αζερικού αερίου στην Ευρώπη είχαν υποβληθεί (Σεπτέμβριος 2011) στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το κοίτασμα Shah Deniz ΙΙ τέσσερα επενδυτικά σχέδια από τα οποία δύο με κατεύθυνση προς την Ιταλία μέσω Ελλάδος (ITGI και TAP) και δύο προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω Βουλγαρίας (Nabucco West και Seep).
Η κοινοπραξία Shah Deniz ΙΙ τον Φεβρουάριο του 2012 επέλεξε, για την όδευση προς την Ιταλία, να συνεχίσει διαπραγματεύσεις με τον TAP. Τον Ιούνιο του 2013 αναμένεται η οριστικοποίηση της επιλογής του αγωγού που θα μεταφέρει τα 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Στη Νέα Υόρκη (27/9/2012) υπεγράφη, Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ των Υπουργών των Εξωτερικών της Ελλάδος, Ιταλίας και Αλβανίας, στο περιθώριο της ΓΣ του ΟΗΕ, προκειμένου να εκφρασθεί η πολιτική βούληση των χωρών για υλοποίηση του TAP.
Η Διακρατική Συμφωνία Ελλάδος, Αλβανίας, Ιταλίας για τον ΤΑΡ υπογράφεται σήμερα, 13/2/2013, στην Αθήνα από τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο, τον Υπουργό Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας, κ. Riccardo Passera, και τον Αντιπρόεδρο της Αλβανικής Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομίας - Εμπορίου – Ενέργειας, κ. Edmond Haxhinasto.
Το επόμενο στάδιο του σημαντικού αυτού πολιτικού και οικονομικού εγχειρήματος είναι η υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσης Χώρας (Host Government Agreement) με την κοινοπραξία του TAP, στην οποία θα περιλαμβάνονται και οι τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου.
Σημειώνεται τέλος ότι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του TAP έναντι του Nabucco West είναι η υψηλότερη αποτελεσματικότητα και απόδοσή του, ως αγωγού, η συντομότερη διαδρομή, το μικρότερο κόστος κατασκευής και η διέλευση από λιγότερες χώρες. Για τους λόγους αυτούς και προηγείται του Nabucco West.